Gå till innehåll

Mobilspelsutveckling

Vi släppte ett nytt mophun SDK[1] igår kväll och passade på att fira det hela rätt bra.

Mophun, för er som inte vet, är ett grymt spel-API[2] för mobiltelefoner som fixar allt från enkla Sony Ericsson T300-spel till högpresterande 3D-spel till Symbian, Brew, Wipi och Windows Mobile.

Om du är det minsta intresserad av att utveckla mobilspel så ta dig en titt på mophun. SDK:t är gratis och finns att hämta hos mophun.com. Personligen skulle jag väldigt gärna se att ännu fler utvecklare satte sig och utvecklade spel med mophun. API:et ligger på framkant för vad man kan göra med en mobiltelefon, och jättarna inom branschen ligger så långt efter att de inte förrän den här veckan har börjat prata om att skapa ett modernt spel-API för 3D-spel.

Grattis, ni har hittat till oss i framtiden...

Hur som helst, efter hårt arbete. Blod, svett och tårar. Och inte så lite skratt och gemenskap, ligger nu mophun SDK 2.17.2 uppe för nedladdning. Ta en kurs i C++ om du inte kan språket redan och utveckla framtidens storsäljare.

Och TV-Shop-inslaget är nu slut ;)

  1. Software Development Kit []
  2. Application Programming Interface []

6 reaktioner på ”Mobilspelsutveckling

  1. Naseer

    Delvis.

    Man utvecklar inte low-end spel med hjälp av mophun längre då java finns.

    Men vill man utveckla Symbian eller Brew-spel så är det oändligt mycket enklare att göra det till mophun och sedan porta till formatet än att utveckla ett renodlat symbian-spel.

    Anledningen är att symbian är ett enda röra, utan vidare struktur, speciellt gällande spelapplikationer.

    Det coola med mophun är egentligen hur pass avancerade spel man kan utveckla. Vi jobbar internt med ett spel som ser jäkligt grymt ut just nu. Och vi har ett externt spel som även det imponerar.

    Glöm inte heller Carmageddon 3D. De spelen kunde omöjligen ha utvecklats med hjälp av java.

  2. Kurt Andersson

    Hej
    Vi på Nackademin sitter och funderar på att starta en 2-årig eftergymnasial utbildning i programmering
    för mobila enheter.
    Har du synpunkter på vad som efterfrågas om två år i branschen är jag dig oändligt tacksam
    mvh
    Kurt
    Programansvarig

  3. Naseer

    Erfarenheten säger att det är bra om kodarna lär sig optimera så mycket som möjligt. Att klämma in "ett helt spel" på 64k är inte ovanligt i javasammanhang.

    Dessutom kan det vara bra att lära sig kringgå hårdvaruproblem. På utbildningarna har man ofta sig själv att skylla när någonting går fel, men i mobilbranschen kan problemet lika gärna uppstå på grund av hårdvaran.

    Tänker man rent framtidsmässigt är 3D-grafik och connected online games på stark frammarch.

    Hoppas att det här hjälper en aning.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: