Gå till innehåll

Varning för bredbandsbolaget

Jag funderar seriöst på att trycka upp den här bilden på Sverker Olofson i ett stort pappersformat, minst A1, och skicka till Bredbandsbolaget som ett outtalat hot.

Mina föräldrar hade tröttnat på Tele2s ADSL och valde att byta. Bredbandsbolagets erbjudande hamnade precis i rätt tid vid frukostbordet och de slog till. Någonting som de ångrar riktigt mycket.

Sedan 1:a februari har mina föräldrar nämligen stått utan bredband. Här om dagen hamnade ett brev från Bredbandsbolaget i brevlådan. Det var bara en massa tomma ursäkter där man lade skulden på Telia till att leveransen av bredband varit så försenad. Bredbandsbolaget tog ingen skuld eller ansvar alls. Det vara bara en massa gnäll. Det här efter att både mina föräldrar och jag varit aktiva i att ringa upp Bredbandsbolaget och försöka jaga rätt på en person som åtminstone kunde tala om för oss vad den förbannade förseningen gick ut på.

Min far är en rätt arg konsument. Direkt efter att ha läst Bredbandbolagets brev skrev han ett eget. Han lovade dyrt och heligt att han inte skulle stanna en dag längre än bindningstiden och att han redan nu sagt upp abonnemanget från och med 1 mars 2007. Han lovade dessutom att han skulle se till att så många kunder som möjligt lämnade företaget.

Det är inte säkert att Bredbandsbolaget bryr sig nämnvärt om missnöjda kunder. Men jag vet åtminstone redan nu att de tappat ett par kunder, varav jag är en av dem.

39 reaktioner på ”Varning för bredbandsbolaget

  1. Jon Åslund

    Bredbandsbolaget verkar ha enorma problem med kunder som har bredband över telenätet. Lite mer än andra som levererar bredband över telenätet verkar det som. Alla LAN-kunder som har nätverksuttag i väggen är överlag nöjda, men börjar bli mer och mer sura, enbart på grund av väntetiden på service är så lång, på grund av anstormningen nya telekunder.

    Förutom att bredband över telenätet är en mycket ostabilerare lösning, så är nog det största problemet med telenätsbredband, oavsett leverantör, utrymme och tillgång till telestationerna. De får inte själva gå runt och mecka utan måste lägga en beställning, så det blir alltid en massa tid för den väntan. Sedan finns det inte alltid tillräckligt med anslutningar. Anslutningar verkar inte vara smart fördelade i en pott som de olika företagen får ta ur när de får en ny kund utan varje ISP verkar ha en liten pool med anslutningar. Så man kan ringa runt till massvis med olika leverantörer och de säger alla nej det finns inte plats. Ofta säger Telia att det finns plats av en magisk anledning.

    Bara för att dina föräldrar har en koppling till telestationen via Tele2 så byts den inte bara till Bredbandsbolaget, vilket känns naturligt utan den går tillbaks till Tele2-potten, och man får vänta på en ledig hos Bredbandsbolaget plus tiden för beställningsjobb till stationen etc. Så här var det för några år sedan och på de flesta telestationer. Jag antar att det är likadant nu. Jag jobbar inte med sånt här och har lärt mig efter att ha ringt runt till flera olika leverantörer.

  2. Naseer

    Mycket möjligt. Men då tycker jag att BBB åtminstone kunde sagt detta.
    Det är mest tystnaden som vari frustrerande.

    Och visst har du rätt. Telia är ingen ängel i dramat. Men jag menar att BBB borde varit medvetna om detta och förvarnat.

  3. Jon Åslund

    Absolut. Det borde de verkligen ha gjort. Ni kan ju försöka fråga om det är det här om ni är nyfikna. Det behöver i och för sig inte vara detta. Jag har dock hört detta så ofta från alla olika leverantörer att det känns som ett mantra.

  4. Kent Aronsen

    hejsan

    jag sitter precis i samma sits !
    meddelade i 1 månad innan jag skulle flytta min nya adress!
    flytta och hade bredband i en månad för att sen vara utan både tele och bredband!
    ringt typ 100 samtal och allt skulle ordna sig och blivet lovad för 4 dje gången just för 5 minuter sen att jag skulle få 1 månads avdrag !
    har inte fått det för dom 3 gångerna innan som dom lovat och tror inte jag kommer få det denna gången heller!
    dom skyller på att dom inte hade min adress men lägg märke till att dom skickat räkningarna hem till mig
    på den nya adressen!

    vidare så skyller dom på scanova som dom köper tjänsten och nätet från!
    och scanova påstår för bredbandsbolaget att deras tekniker ringt mig vilket inte har skett!

    hur kan Bredbandsbolaget som vill konkurera med telia ens tro att dom skall kunna ge telia en match när dom inte ens kan trycka på scanova !
    prata med scanova men där var det som att köra huvudet i väggen direkt!

    nu har jag blivet lovad att det skall vara igång nästa torsdag! då har jag vart utan i 1,5månader!
    men tvivlar på att så kommer att ske!

    nej vi borde skicka denna blogg till Sverker Olofsson
    så kanske han tar upp detta !

    mvh

  5. eriksson

    håll på att glöma skriv brev till pts och klaga på bredbandsbolaget ju mera som sickar in brev till dom
    dess mer börjar pts undersöka bredbandsbolaget p,s behövs ca 100 miss nöjda kunder eller mer för dom ska regera http://www.pts.se

  6. Jeppe

    Det är Telias fel om det inte kopplas in.. dom har nämligen monopol i telestationerna. BBB/Glockalnet/tele2 osv... kan inte komma in i stationen, utan det ska Telia själv göra. För de äger dom.
    så är det inte inkopplat eller strular, så är det för att teliagubbarna inte varit där, eller att de gjort fel. o tro mig... teliagubbarna maskar braa mycket när det gäller att koppla in andra operatörer. Helt sanslöst. men när telia själva ska koppla in så tar det inte mer än några timmar.. sorgligt men sant.

  7. Pingback: Varning för Boxer « Se till vänster, där går en arab

  8. Askan

    Har upplevt samma bekymmer fast med TELE2.

    Blev av med signalen till ADSL den 24 Oktober 2006!!! har än idag inte fått något besked från TELE2.

    Enligt TELE2 så har jag inte anmält flyttning av abonnemang. Man hade dock gjort en notering att jag inte skulle betala flyttavgiften som jag avtalat bort eftersom jag lika gärna kunnat byta leverantör. (som é gratis för det mesta)

    What to do?

  9. Linus Hellman

    Jag håller knappt med alls. Vi måste vara medvetna om att vi lever i det mer eller mindre halvkommunistiska Sverige, där man inte gör något på riktigt. Antingen ska marknader vara avreglerade till 100 % och superprivata, eller fullt ut statliga/offentliga. Mellanting är avarter, varbölder på samhällskroppen. Och Sverige verkar älska dessa mellanting. Telia är visserligen bolagiserat, och till runt hälften privatägt (vilket en stor andel av befolkningen surt fått dra konsekvenserna av, men bara har sig själva att skylla), men de kontrollerar ju fortfarande nätet, genom sitt helägda Skanova. Det är fullkomligt sinnessjukt. Det går nog inte att räkna så långt som till de antal gånger som PTS har fått slå Telia på fingrarna, tvinga dem att släppa till i olika varianter. Och det lär fortsätta. Telia våldför sig på sin särställning genom att ha groteskt orättvis tillgång till platser i telestationerna. Vi kan tydliggöra det med två enkla frågor:

    1. Hur många har någonsin fått beskedet av Telia, när de önskat bli kund hos företaget, att det inte går för att det är fullt i telestationen? Jag blir chockad om det finns ett endaste sådant exempel.

    2. Hur många har INTE fått beskedet att det är fullt i telestationen, när de önskat bli kund hos någon annan aktör? Bor du i något så när civiliserad omgivning så är det högst sannolikt att det bara är EN operatör som kan bereda dig plats i telestationen. Vilken? Självklart, Telia.

    Och ska vi snacka brister, misstag eller dålig service, så kan jag skriva en bok på ämnet Telia. Nej, jag kan nog skriva tio.

    Jag har Bredbandsbolaget (Internet i form av deras 24/1 över telenätet och telefoni över deras ip-telefoni) och är supernöjd. När jag flyttade över till dem (från Telia) så strulade det visserligen något oerhört, men dels var det uppenbart Telias (Skanovas) fel, och dels kompenserades jag rikligt. Jag vet inte hur många samtal jag fick slita med innan jag fick ordning på det. Det löste sig inte förrän jag satts i kontakt med Skanova, men inte heller då fixade det sig riktigt smidigt. Först var jag bara i kontakt med dem genom växeln - ingen vill ju ge en några direktnummer - och det gav precis noll och ingenting. Dock blev jag vid ett tillfälle uppringd av en tekniker, och då passade jag på att spara det mobilnummer som han ringt från, och sedan terroriserade jag den stackarn tills jag fick ordning på skiten. Han berättade i klartext att problemet hela tiden varit att Skanova registrerat mig som överkopplad till Bredbandsbolaget, vilket han när han väl gick in i kabelskåpet i min trappuppgång kunde säga var helt fel. Jag var visserligen bortkopplad från Telia, men jag hade istället lämnats okopplad (eller hur han uttryckte det - är flera år sedan nu). Jag var i kontakt med Bredbandsbolaget om kompensation, och skickade in en detaljerad kravbeskrivning. De uppfyllde den inte till punkt och pricka, men värdet av den lösning som de sedan föreslog mig (motsvarande runt 1200 kr, om jag minns rätt), och som jag accepterade, var klart över värdet på mina ursprungliga krav. Jag var hur nöjd som helst, särskilt med tanke på att Bredbandsbolaget inte kunnat göra något åt saken.

    När min bindningstid för min digital-tv går ut (31/5) så kommer jag att gå över till att ta också det från Bredbandsbolaget.

    Och någon gång i februari kopplas huset jag bor i in på deras fibernät - självklart går jag över till det då.

    Vi måste skjuta i rätt riktning, och vi måste ha i åtanke hur den här branschen och marknaden ser ut och fungerar. Självklart kan alla operatörer informera sina kunder om eventuella risker, men samtidigt måste vi ju tänka på att det rimligen innebär att somliga drar sig från att byta bort betong-Telia, p.g.a. en omständighet som just Telia bär ansvaret för. Hur rimligt är det?

    Sedan jag väl fått mitt Internet och min telefoni i rullning så har driftsäkerheten vida överstigit den jag hade med Telia. Minimala störningar.

  10. Eric

    Känner igen mycket som står här om BBB, här är min "story"

    Jag har bredbandsbolaget som min internetleverantör, beställde flytt i slutet på Januari, då fick jag ett något svävande svar på hur lång tid det skulle ta, men varjefall en max 3 veckor.
    Ringde och frågade dom om dom hade en uppfattning på tid, fick ett svar att på onsdag så skulle dom komma. Ingen ringde på onsdag och jag ringde till dom, fick reda på att de va något tekniskt fel tydligen och att dom skall höra av sig inom några dagar. Ingen hörde av sig.

    Ringde dom igen och fick ytterligare ett datum där tekniker skulle kolla på stationen och ev komma hem för att mäta i uttaget. Men ingen hörde av sig på det datumet. Ringde då upp dom och hörde vad som hänt, fick reda på att dom försökt nå mig men inte kunnat. Kollade så dom hade mitt mobilnummer och så att dom inte ringde hemnummret eftersom jag har ip-telefoni, alltså kopplar jag telefonen till modemet.
    Då hade dom skjutit fram det en vecka, för så gör dom tydligen varjegång dom inte får tag på någon. Aja tänkte jag, får väl vänta då, har hört att det kan ta lång tid med flytt av bredband.

    En vecka gick och ingen hörde av sig, ringde upp dom, fick reda på samma sak igen! dom hade försökt nå mig och flyttat fram datumet, otroligt konstigt påpekade jag och dom ringde upp teknikerna kollade så dom hade rätt nummer igen, sen ringde supporten mig till min mobil och sa att allt verkade stämma. Fick snällt vänta en vecka till.

    Ytterligare en vecka gick och ingen hörde av sig, samma historia denna gången, men dom kunde inte göra något för teknikerna som är ute på plats är ett annat företag (Skanova). Kommunikationen mellan BBB och skanova är ju katastrof! kollade nummret ytterligare en gång och hon som jag snacka med ringde runt och sen ringde mig och försäkrade att dom skulle höra av sig och att jag INTE behövde lämna några andra nummer för att mitt mobilnummer skulle stämma.

    Så idag då (en vecka senare) får jag reda på samma sak IGEN!! dom hade försökt nå mig, dom säger kollar mitt nummer, samma visa.. slänger på luren, ringer upp abbonnemangs-valet på telefonsvararen. Försöker få mitt abbonemang avslutat utan uppsägningstid, detta ville dom appsolut inte gå med på, hon börja gräva lite i orsaken till varför det tagit så långt tid, jag väntade kvar i luren, så när hon kommer tillbaka visade det sig att dom hade ringt mitt hemnummer varje gång! Även om jag specifikt sagt till supporten att jag har IP-Telefoni, tydligen ringer Skanova till huvudkontoret och frågar efter nummer och inte läser i "ärendet".
    Väntar nu på att hon skall ringa upp mig igen efter att hon skall snackat med huvudontoret för att reda ut detta med nummret osv.

  11. Roger Jakobsson

    Kan inte annat än instämma i klagomålen, skickade nedan till IDG idag.

    För ett år sedan blev jag uppringd av en säljare som ville jag skulle skaffa deras IPTV.
    Då jag redan hade deras VDSL-tjänst tackade jag först nej, eftersom jag hört att det inte gick att få då.
    Säljaren garanterade mig då att det gick alldeles utmärkt att kombinera IPTV med VDSL, hastigheten skulle då skruvas upp till 15/9 Mbit för att kompensera TV-streamen. Detta nämndes också i det inspelade avtalet.

    När jag fått digitalboxen och kopplat in allt så inser jag att tjänsten i princip är oanvändbar, bilden fryser hela tiden, ljudet knäpper så högtalarna gråter, osv. Inte ens ett halvtimmesprogram kunde jag titta på utan att missa några minuter då och då.

    Jag mäter upp min internetanslutning med TP-test och kommer fram till att det fortfarande är ca 10/7 Mbit (teoretiskt 13/9). Efter ett samtal till teknisk support får jag reda på att det är tekniskt omöjligt att skruva upp VDSL-tjänsten och att säljaren helt enkelt sagt fel till mig.

    Jag har sedan dess i snart ett år försökt häva köpet alt. få rabatt på månadsavgiften, men fått mycket dålig respons från kundtjänst. Deras förslag på åtgärd har varit:
    1. Byte till ADSL 24/1 som i sin tur blir 16/1 (för att garantera bandbredd till IPTV)
    2. De skulle lyssna på avtalet och återkomma med åtgärdsförslag

    Mina responser på ovan förslag har varit:
    1. Inte intressant, jag vill ha mitt VDSL med den bättre uploaden
    2. De har aldrig kommit tillbaka ang. avtalet, trots upprepade påminnelser från min sida

    Då jag ser detta som ett regelrätt avtalsbrott från deras sida (dom lovar skruva upp men det går inte) så tycker jag att avtalet ska hävas i förtid (24 mån bindingstid var det) samt att alla månadsavgifter ska återbetalas.
    Jag har inte fått någon respons på det heller.

    Nu står digitalboxen nerpackad sen i somras, och för det betalar jag 199kr varje månad.

    Tycker BBB är helt ute och cyklar när de säljer en tjänst som fungerar dåligt, dessutom tycker de att man ska försämra sin internetanslutning för att TV-tjänsten ska fungera, detta utan reducering av månadsavgiften.

  12. Mathias

    Även jag har fått uppleva hur usla BBB/B2/Bredbandsbolaget/Telenor är i samband med en enkel flytt av ett ADSL-abonnemang. Det har tagit 2 månader och inget fungerar. Deras tekniska support står som frågetecken och pekar på kundtjänst. KUndtjänst står och gapar som holkar de med och pekar på abonnemangstjänst.
    En utlovad flytt av ett ADSL med fast IP har misslyckats totalt till en icke fungerande PPPoE. De har försökt att koppla in någon annans telenummer till tjänsten, de har bommat 3 utlovade leveranser.
    Nu blir det Telia istället, vilket jag inte direkt trodde för 3 månader sen.. Sjukt irriterande att jag varit utan internet i 8 veckor bara, och att det tar minst 10 dagar till innan jag kan få Telia på plats. BBB är nog det mest kundfientliga företag jag stött på, kul med förakt som affärsprincip.. ;)

  13. McCann

    Har haft stora problem med Bredbandsbolaget. Blev än värre när Telenor tog över. Kundservice existerar inte.
    Märkte dock en klar försämring när norrbaggarna (TELENOR) köpte upp bolaget. Kanske ren otur. Vad vet jag..

    Beslutade oss därför för att byta operatör både vad gäller telefonen och bredbandet.

    Vad tror ni Bredbandsbolaget gör då?

    Tar betalt för ytterligare 3 (TRE!!) jäkla fulla kalendermånader.

    "Uppsägningstiden är sådan enligt avtal"

    Bedrövligt!

    Kommer springa så snart någon nämner ordet Telenor i framtiden. Norrbaggar vet inte vad arbete är.

    Fjällapor ska hålla sig "på tur" istället för att leda bolag.

    Tack för ordet.

  14. John

    Vill absolut varna för Bredbandsbolaget!

    Hoppade på deras erbjudande förra året att teckna bredband & telefon - något som jag snabbt fick ångra !

    Efter 3 månader började telefonlinje krångla, kort därefter slutade plöstligt bredbandsuppkopplingen sluta helt, och ett par dagar senare var telefon helt tyst

    Tog kontakt med Bredbandsbolaget och man lovade att inom 3 arbetsdagar(!)åtgärda felen så att både telefonen och bredbandet skulle fungare.

    Det tog inga 3 dagar - det tog 5 veckor innan man åtgärdade detta, under den tiden lovade man gång på gång att man skulle komma "strax"

    Så från slutat av november -06 till första veckan i januari var jag utan både telefon och bredbandtjäst - samtidigt krävde Bredbandsbolaget full betalning under denna tid, ca 430 kr - som plåster på såren kompenserade man mig med 200 kr !

    Ska man skratta eller gråta

    Härom veckan var bredbandsbolagets e-post server ur funktion ca 3 dagar - när jag påpekade detta, och först då, ville man kompensera mig - och man räknade ut att jag skulle
    kompenserad med 10.60 kr för dessa 3 dagar - men jävlar i nådan. är du försenade 1 dag med fakuruabetalningen till Bredbandbolaget tar man ut en försenings avgift på +50 kr!

    Ingen som kan stoppa Bredbansbolagets smutsiga fasoner !?

    Sverker - har har du något att kasta dirket i soptunnan!

  15. Hatto Lippig

    BBB, Tja vad skall man säga..
    Har de sämsta erfarenheter från min ADLS/telefoni- tre gänger byte modem 6 veckor utan telefon- Supporten vänlig men inget hjälper- Faktureringen funkar klckrent- avtal om bindning är "bullskit" man beter sig om kunden var ett nödvändigt ont och är arrogant ifråga om svar på mai/ brev etc.
    Verkligen en sak för Sverker att ta upp.
    Oseriöst är förnamnet på företeelsen BBB!!
    Hatto Lippig - nödlidande

  16. anders

    September:
    I början av månaden beställde jag flytt. Jag frågade om jag kunde få den den inkopplad i det nya huset den 5 oktober, ja det var inga problem. istället blir den frånkopplad från den gamla lägenheten den 5 oktober.
    Jag frågade henne också om man måste ha telefon från telia, nej det behöver man inte.

    Oktober:
    Omkring den 19 oktober får jag ett brev om att de behöver veta villket telefonnummer som adsl ska kopplas in på. Ringde dem och de sa att något blivit fel.
    Jag hade precis tecknat telefoni med telia så jag lämnade det nummert.

    Efter ca: 10 dagars väntetid fick jag ett brev att det skulle kopplas den 30 oktober, på kvällen den 30 ringde jag till kundservice för att det var inte inkopplat. De sa att han som skulle koppla in behövde komma in i huset, men det nummer han hade ringt var fel. Så 10 nya dagar!

    November:
    Den 15 november ringde jag till kundtjänst för att fråga vad som händer, de sa att det var inkopplat(Märkligt att de helt plötsligt inte behövde komma in i huset). Det fungerade inte så jag ringde till supporten,
    fick svara på lite dumma frågor som om jag kanske hade tappat modemet i golvet under flytten eller kopplat det fel.

    De kom fram till att de hade kopplat in på en felaktig adress, märkligt för att de har lyckats att skicka brev hem till mig.

    Efter lite turer hit och dit sa han på supporten att han skulle ringa tillbaks om en liten stund, men det gjorde han inte.
    Ringde igen nästa dag och de sa att de skulle koppla in på den rätta adressen men jag måste vänta 10 nya dagar!!!! Jag påpekade deras dåliga service, då sa hon till mig att om jag vill kan jag säga upp abbonnemanget och ställde mig vidare utan att säga adjö. Men såklart var det lång telefon kö där!

    Mailade dem och frågade när det tänkte koppla in det, fick svar att det kommer dröja mer än 10 dagar nu....

    Under den här tiden ser jag att det forfarande dras på mitt konto.

    Börjar bli något trött på den katastrofalt dåliga servicen. Hur svårt kan det vara?? finns ju ingen ände på deras klantighet

  17. Ronnie

    har bara haft strul med BBB en gång då jag stog utan uppkoppling i fem dagar. nästa gång jag skulle betala var notan bara hälften mot det normala 315kr/mån. förutom det lilla missödet för några år sedan har jag alldrig haft problem....har varit kund i 5 år.

  18. Naseer Alkhouri

    Det verkar vara en grej. Är man väl kund hos BBB så funkar det bra. Problemen uppstår dock när man försöker bli kund hos bolaget - vilket är väldigt irriterande då det kan innebära att man kan stå utan uppkoppling i några månader.

  19. BaZZe

    Hej jag tänkte bara säga jag har ahft bredbands bolaget nu i cirka 2år ajg har ahft några problem med att internet laggt av i en vecka eller så sen så efter ett tag ungefär ett årsen så köpte telenor upp bredbands bolaget ni ser nog att dom bytat märket eller ikonen om ni kolalr deras hemsida eller http://www.speedtest.net kolla erat bredband så ser ni fakturan står det telenor ab så det e telenor som gör skit inte bbb idag e det 23mars 08 och nu har det hänt nåt jag har 10/10 brukar ligga runt 20/20 idag så e det så på skiakt ligger ajg på 18.5 det e hyfsat men på ta emot ligger jag på cirka 7kb sek inte mer än det det gör att alla mina hemsidor hackar fast jag kan inte spela eller ett skit och jag har inget bolag som e närmare mig en bredbandsbolaget och om ni vill veta varför ni inte får det bredband ni e lovade så ska ni få höra här tex telia dom har cirka en station i halmstad flera i gbg m dom har huvud stationer överallt bbb ahr 2st en i jököping den andra vet jag ej tyänk vilken tid det tar för er om ni bor nere i skåne att rbedbandet ska skikas från jönköping ner sen upp igen drf får ni uselt ping gör det går sakta på hemsidor och att er hastighet går nere drf kanske man itne alltid kommer up i så hög hastighet när man laddar ner m.m det e min åsikt om det hela i allafall tack tack!/BaZZe

  20. Kjelle

    Har haft BBB i snart 3 år utan problem men när jag skaffade digital-TV från BBB för 1,5 år sedan har jag bara problem. Varje dag startar digitalboxen om minst 2 ggr/kväll, bilden fryser stup i ett.
    Lämnar BBB när bindningstiden går ut.

    ALDRIG MER BREDBANDSBOLAGET, FY FAN!!!!!!!!!!

  21. nick

    vi har 100mb/s bredband men vi får bara 2mb/s ut ur det och när vi ringde den sa den att vi inte använde hella och drog oss till 2mb men vi betalar fotfarande för 100mbit och de sa att det skulle kosta 3000 att upgradera tillbaka till 100mbit

  22. Kaka

    "är du försenade 1 dag med fakuruabetalningen till Bredbandbolaget tar man ut en försenings avgift på +50 kr!" Haha, atjena.

    "de sa att det skulle kosta 3000 att upgradera tillbaka till 100mbit".
    Skitsnack, det är kostnadsfritt att uppgradera.

  23. NeroAnima

    BBB är inget som jag rekommenderar. jag och sambo har haft bredband och telefoni med dem i över tre år nu och det har ta mig tusan bara varit problem från och till med dem.

    Först och främst så ringer telefonen lite då och då, nummerpresentatören visar hemligt nummer och när man svarar så hör man bara en konstig ton. Ibland kan det ringa upp till 10 gånger om dagen, tidig morgon som sen kväll.

    Internet slutar fungera ganska frekvent under nätterna vilket innebar konstanta problem med vår server, slutade med att vi fick köpa tjänsten Fast IP för 30 kr extra i månaden.

    Flytta abonemanget var ingen höjdare heller, vi var utan både telefon och internet i flera veckor, när det väl skulle funka så visade sig att det var fortfarande registrerat på vår gamla adress och vi kunde inte använda det. Fick ringa den så kallade supporten och efter många om och men så fick vi problemet löst.

    Sen är dom så härliga att dom blockerade utgående e-post från vår server (vilket jag förstår, någon hade tagit sig in och skickat spam) men att vi sedan fick vänta över 2 månader för att någon skulle ta bort den här spärren var bara löjligt! Jag ringde flera gånger och då skulle den vara borta inom 24 timmar vilket aldrig hände, en av de sista gångerna så blev jag lovad att ett sms skulle skickas när spärren var borta. Fick aldrig något sms, ringer BBB och då kan de upplysa mig om att de tagit bort spärren.

    Nu har vi äntligen fått indraget nätverksuttag i lägenheten och tillgång till öppet stadsnät. Dagen vi fick reda på att det skulle bli indraget så ringde vi och avslutade vårt abonemang, det sorgliga är att enda sen dagen vi avslutade abonemanget så har vår hastighet varit urusel, man börjar ju undra vilken typ av affärer BBB sysslar med...

    Det blir aldrig mer BBB iallafall, betalar hellre extra för att slippa deras "tjänster"

  24. Simon

    Bidrar gärna med lite info om hur Bredbandsbolaget behandlar sina kunder eftersom de dragit pengar från mig i nästan ett år efter att abonnemanget togs över och avslutades. Jag har snackat med dem i fyra månader och de lovar att föra över pengarna, men det är samma visa varje gång. "De kommer nästa vecka" SUCK!!! Bredbandsbolaget suger!
    Jag kommer att posta en längre historia senare med mailkonversationer osv. Det är SÅ illa hur de beter sig... men ni kommer nog att skratta lite också. Det är helt sjukt.

  25. Nisse

    Jag har även IP telefoni hos BBB. Har mest haft problem. Det bryter hela tiden. Häromdagen skulle jag prata med min son och jag tror jag fick ringa upp 4 gånger på gruns av avbrott. Ca 7 minuter sedan avbrott och ringa upp igen. Ibland går det inte att ringa upp igen. Det verkar inte kopplat ner ordentligt.
    Jag har pratat med supporten flera gången utan resultat och förståelse. Till och med avbrott när jag pratat med dem. Sedan får man ringa upp igen, ibland via mobil, någon annan svarar och man får ta hela historien igen till en ny som inte heller förstår (vill förstå?).
    Jag tror jag går tillbaka till vanlig telefon och troligen Telia? BBB är heller inte billigast längre. Sänker priser för nytillkomna, men håller priserna för oss gamla.

  26. BlackDragon

    Ni vet väll änligt lag "får ni inte varan behöver ni inte betala." (varan är internet & tele) Men det jobbiga är man måste dra i rätten innan de ger sig och det tar tid. =(

  27. Rolf Jönsson

    Spyr när jag ser reklaminslagen på TV från bredbandsbolaget, om hur bra dom är och med vilken hastighet dom levererar.
    Finns det ingen etisk nämnd som hindrar att rena lögner får visas på TV.
    Funderar ibland på att samla ihop pengar och köpa ett "reklaminslag" där man visar en person som sitter och förgäves försöker bli uppkopplad med bredbandsbolagets "tjänster" medans räkningarna från bredbandsbolaget rasar in i brevlådan.

  28. Pilling

    Ja jag kan bara håll med er allihopa. Jag har hela tiden betalt för 24 Mbit men aldrig fått det levererat, försökt prata med deras support men ingen verkar klara av att säga att tyvärr så går det inte att leverar 24 Mbit till dig på grund av avståndet till telestationen. Så nu har jag betalt för 24 Mbit i 29 månader utan att ens få det ... de säger själva att de inte kan leverar det men ändock får jag dras med uppsägningstiden trots att det inte levererat det jag betalt för.

    Nej ... för eran egen skull skaffa en annan leverantör istället.

  29. Supporten!!

    Oj herregud, verkar som att alla inlägg är från ADSL-kunder. Någon som är missnöjd med LAN? Fungerar tamef-n jämt. Händer nån enstaka gång att det går ner men i det stora hela, MYCKET bra uppkoppling. betalar mer än gärna 320:- för Bredband o voIP.

    Tips 1) till adsl-kunder, får ni snacka med ett nöt på beställning, leverans eller support - be att få ringa upp, (ni kommer till ngn annan!)
    2) Ring support (uppför er i samtal med support för bättre hjälp) och be att få justera er hastighet till där den ligger snabbast/stabilast.
    3) Använd med fördel inte bredbandsbolagets medföljande Modem. (Xavi 5222, 5258 osv)
    Skaffa ett ritkigt !!

    Mvh /fd. supporter

  30. Supporten!!

    (skulle kunna skriva massor med tips.. "kolla telejacken, byt sladdar, använd korta sladdar, prova annan dator, kör ej trådlöst.. listan kan göras lång!)

    Däremot vet jag att det kan vara problem med själva beställnigen/inkopplingen. Många som ligger på ett avstånd av 1700-2300 meter från telestationen. "Jo vi kan erbjuda upp till 24mbit! (schysst borde man egentligen tänka) sen gäller det bara att optimera anslutningen och hoppas på det bästa.

    Det förekommer dock ofta att många får vänta på sin inkoppling
    Detta beror delvis på att Skanova (telias dotterbolag äger hela telenätet, och har ADSL-utrustning i de flesta stationer) och att Telia faktiskt prioriteras av skanova. Detta är en nackdel.

    Själva uppkopplingen är det _egentligen_ ingen större skillnad på.

    Telia+
    Finns överallt, snabb inkoppling, hyffsat kunnig support, bra "routing" i nätet.
    -
    Dyrt, alltid kö till support, mycket dålig (röststyrd) telefonväxel.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    BBB
    + Snabbt (finns nu VDSL2), bra support, sällan kö till kundservice/support.
    - Dåliga medföljande modem, hyffsad "routing", kan vara längre inkopplingstid.

    Mvh

  31. Mikael

    Har BBB och haft problem från start, ca 4 månader. Instabilt bredband telefoni. Fick ett "nytt" modem för en månad sen (visade sig sedan att de skickat ett reparerat modem). Detta modem la av i förrgår. Är nu utan telefoni bredband och äntar på ett nytt modem. Jag byter till Telia snart...

  32. Magnus

    Har haft BBB något år eller två nu, och allt fungerade bra tills det nya modemet gick sönder. Det var bara början på problemen och de är inte slut.

    Alla vars modem gått sönder har fått dessa utbytta mot begagnade utbytesmodem. Vi är inne på vårt 4:e eller 5:e på ca 4 månader. Förra gången blev vi lovade ett helt nytt då vi haft “sådan otur” med de begagnade. Vi fick inte ett nytt utan ett begagnat igen. Vi har problem med det här också. Alla modem vi fått har haft olika fel, och alla kablar är utbytta, så felet ligger inte någon annanstans än i modemen. Ett modem stod bara och blinkade, i ett annat låg hela innanmätet löst…

    Senast blev jag ombedd att testa att köra direkt via modemet och inte via routern, då han på supporten misstänkte att det är något fel på routern som stör ut modemet. Konstigt att vi inte haft det här problemet med de tidigare modemen då. Kollade och konstaterade att felet kvarstår, det är alltså inte routern som stör. Ringde tillbaka och sa att felet kvarstår vilket då borde bevisa en gång för alla att modemet är kass. Vad ber mig supportsnubben att göra då? Jo, att plugga in strömförsörjningen till modemet i ett annat vägguttag, för att se om det nuvarande kanske skickar ut för hög eller för låg spänning!!! Men va faan, är de helt korkade eller tror de att vi kunder är det? Om det vore fel på vårt vägguttag borde väl vi haft det här problemet också på tidigare modem?

    Att det fungerar utmärkt med modem av andra fabrikat som jag lånat av vänner och bekanta, eller med modem av samma fabrikat fast utan telefonstödet (då vi ringer med BBB också) bevisar väl ytterligare att deras begagnade utbytesmodem är skit, och att vårt nuvarande modem är kass?

    Jag har nu gett dem en absolut sista chans att skicka ett helt nytt modem. Tar de inte den chansen byter vi bredbandsleverantör och telefonoperatör med en gång. Jag har redan kollat upp vilka alternativ vi har, och bestämt mig för vilka leverantörer vi ska ta, och vilka abonnemang. Jag är redo att trycka på knappen, om inte BBB försöker behålla oss som kund.

  33. Patrick Strandberg

    Varit kund hos BBB i några år nu, Och har märkt efter dem gick ihop ( blev uppköpta? ) av Telenor har deras tjänst varit rent sakt usel! Mitt ADSL går upp och ner som en horas trosor, så man ringer upp BBB och deras s.k "support" kan inte hitta problemet. Sen betalar jag runt 450:- per månad för nåt som inte fungerar... BBB kan inte hålla vad dem lovar

  34. Pingback: Kreafonbloggen » Blog Archive » Varumärkesbyggande och sociala medier

  35. Erik Nord

    Jag själv har bredband från Bredbandsbolaget, dock med LAN. Har fungerat helt suberänt, och att byta från Comhem har varit bland det bästa jag gjort. Det är billigare, och jag ska enligt Bredbandsbolaget få en dubbelt så snabb hastighet. Jag märker däremot ingen skillnad.

    Men eftersom det är billigare med 100 mbit/s än 24 mbit/s så klagar jag inte.

  36. Tina

    Jag och min sambo fick väldigt dålig service på på Bredbandsbolaget...
    Innan vi flyttade från förra lägenheten så kollade jag upp om vi kunde flytta med de nuvarande bredbandet till nya lägenheten och dom sa att de skulle gå bra...
    Men sen då dagen kom då vi ringde för att flytta med bredbandet så sa dom att vi inte kan ha LAN utan vi skulle få byta till via TeleJacket och då skulle vi få vänta 5 veckor.
    Men vi blev lovade 2 veckors prov tid för att vi skulle kunna betala våra räkningar men så när vi bara hade haft de 3 dagar så slutade internetet att fungera och då ringde vi in och kollade vad som hade hänt med vårat internet, vi fick då som svar att de inte fanns någon beställning på internet från oss...
    Och för att då göra en ny beställning så skulle vi få vänta ytterligare 5 veckor...
    Men då tröttnade vi...
    Vi ringde till Tele 2 istället och behövde då bara vänta 10 dagar på att de skulle bli in kopplat...
    Så nu har vi Tele 2...
    Och Tele 2 rekommenderar jag till andra...

  37. Nöjd kund

    Gnäll !

    Vi har haft BBB via adsl i över 10 år utan ett enda problem.
    Tycker dem är otroligt trevliga och ett riktgit bra o seriöst bolag !

Kommentera

%d bloggare gillar detta: