Gå till innehåll

Gears of War, satans billigt

Det finns en sida av spelbranschen som jag ännu inte förstår och som jag ännu inte känt ett behov av att förstå ännu. Den sida jag pratar om är försäljning. Allt som oftast finner jag att jag tycker att spelbranschen gör mer fel än rätt när produkter skall säljas. Priserna är för höga. Släppdatumen är för konstiga. Man gör skillnad på folk (USA) och folk (Europa). Nya trenden är att det ska stjälas pengar från oss konsumenter genom mikrobetalningar och spelbranschen pratar om att det handlar om valfrihet (vad hände med min valfrihet att köpa kompletta spel?) istället för att erkänna att det handlar om att fylla några fickor med pengar.

Därför blir jag jäkligt glad när jag ser att Gears of War endast kommer att kosta 399 kronor hos Elgiganten när det kostar 599 kronor överallt annars. 399 kronor är ett bra pris på ett bra spel.

Alla håller dock inte med mig. Manual-Martin verkar närmast förtvivlad över Elgigantens prissättning.

Gears of War är flaggskeppet för Xbox 360 i årets julhandel. Actionspelet är Microsofts viktigaste kort för att promota Xbox 360 som det givna valet innan Playstation 3 rullar in på fältet i mars 2007.

I senaste reklambladet från El-Giganten annonserar de spelet för 399 kronor. Tack för den julhandeln. En given storsäljare i skjuten i sank innan release. Konsumenterna jublar, butikerna skriker av förtvivlan.

Jag förstår ärligt talat inte var denna förtvivlan kommer från, eller varför Gears of War skjutits i sank. Spelet kommer ju att sälja som smör i solsken från Elgigantens kassa och det kommer till och med att sälja slut hos kedjan. Vad spelar det för roll om folk köper spelet nu eller om en månad?

Till slut undrar jag varför Manual-Martin sitter och oroar sig för att Gears of War inte kommer att störa Playstation3-releasen till samma grad som Microsoft tänkt sig (om de nu har rätt, vilket jag inte tror på för fem öre). Spelsveriges branschtidning har väl inte tagit sida i konsolkriget? Det spelar väl ingen roll vem som säljer vad så länge den svenska spelbranschen har hälsan i behåll?

För seriöst. Finns det en riktigt gamer som egentligen bryr sig om Sonys, Nintendos och Microsofts PR-snack? Det enda jag vet är att alla gamers önskar sig ha råd med att äga så många spelmaskiner som möjligt. Vem som står som tillverkare skiter vi nog alla fullständigt i.

Varumärkeslojalitet är såååå passé...

13 reaktioner på ”Gears of War, satans billigt

  1. Calle

    Problemet i detta fall är ju att Elgiganten säljer till förlust för att locka kunder. Visst, det gynnar oss konsumenter men affärer som lever på enbart spelförsäljning får såklart problem.

  2. Jonny

    Jag tycker att Elgiganten gör helt rätt. De pressar ner skyhöga priser och spelföretag/distributörer samt affärer som lurat oss på pengar i alla år får en rejäl örfil. Det är ingen hemlighet att många spel idag kostar mer än vad de borde göra. Skulle inte förvåna mig om Elgiganten faktiskt tjänar några öre på varje sålt exemplar av Gears of War, tror att många butiker tar sjuka överpriser på tv- och datorspel.

  3. Nothing

    Jonny, du vet antaligen inte riktigt vad du talar om. Har kontakt med 3 av Sveriges största speldistributörer så gott som dagligen. Inköpspriserna ligger över Elgigantens utpris. Elgiganten skiter i om de säljer till förlust eftersom de inte anser att spel är något att satsa på, de tjänar pengar på annat. För butiker som tar spel på allvar - se bara på prisjakt vilka som profilerar sig - tjänar de kanske några få kr/spel. Om vi som konsumenter är intresserade av att ha en mångfald och konkurrenssituation även i framtiden vad gäller butiker och spelutbud bör man gynna dem som ser spel som en produkt att ta på allvar. Visst vill man som konsument köpa så billigt som möjligt. Det vill jag också - men tro inte att Elgiganten säljer Gears of War för 399 spänn för att det finns hemliga mariginaler. Det där är med stor sannolikhet inköpspriset direkt från Microsoft.

  4. Jonny

    Herr eller dam anonym, har det inte avslöjats att spelföretagen (bland annat Nintendo) tagit skyhöga priser på sina spel, när de egentligen skulle kunna ha kostat några hundra kronor mindre - om man följt normal prisstandard?

  5. Nothing

    Vad är normal prisstandard? I Nintendos fall tror jag att du menar den situation vi såg på NES, SNES och N64. Idag är priserna enormt mycket dyrare att utveckla och alla mariginaler är kapade i återförsäljarled. Om man anser att priset för ett spel skall återspeglas av alla mantimmar, marknadsföring, produktion etc som i det här fallet Microsoft har lagt ner på GOW, dividerat med antalet beräknat sålda exemplar - så ok, 399 kr kanske är vad det kostat att utveckla GOW. Men vill du köpa spelet direkt från Microsoft i framtiden? Jag säger inte att det bara skulle finnas nackdelar med det. Visst blir det billigare för konsumenten, men förlorar man inte en mängd fördelar med att ha sitt exemplar tillgängligt på en lokal marknad? Att kommunicera direkt med Microsoft har i många enskilda konsumenters situation resulterat i att tala med en gigantisk jätte utan öron. Se bara på hur deras kundsupport för service av Xbox 360 fungerar. Jag tror att gamers i förlägningen tjänar på att pröjsa 10-20 kr extra till en geniunt spelintresserad återförsäljare som vill att spelindustrin skall gynnas och att små speltillverkare skall ha samma möjligheter att nå kunder som de stora. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter. Tack för mig.

  6. Naseer

    Så länge det är kedjor som Game Och EB Games som drabbas ser jag inga problem med Elgigantens approach.

    Dessa kedjer är nämligen även de gigantiska jättar utan öron.

    Men visst, jag skulle föredra att ha mina Core-butiker kvar till exempel.

  7. Nothing

    En framtid med några få aktörer skulle inte påverka branschen i stort? Vad säger orden monopol och oligopol månne. En sådan situation har historiskt sett aldrig någonsin gynnat slutkonsumenten. När de fria marknadskrafterna är satta ur spel bestäms priset inte längre av tillgång och efterfrågan eller av kundens prisvärdering. Då handlar det istället om vad distributörer och återförsäljare anser att spelet skall kosta. Visst måste det vara en självklarhet att ifall t.ex. Elgiganten var ensam om att sälja Gears of War i Sverige hade det inte kostat 399 kr - snarare 699. Om de mindre återförsäljarna, som inte kan köpa in 1000 st av varje titel (och därmed kan pressa inköpspriset maximalt), försvinner är vi snart tillbaka på ruta ett. Dyra spel, få säljkanaler och endast samma gamla trötta spel i ny förpackning tillverkade av giganter som inte vågar prova nya spelkoncept.

  8. Naseer

    Det var tack de fria marknadskrafterna som Elgiganten kunde kuppa hem Gears of Wars.

    De öppnade plånboken, fick de flesta spelen. Kapitalism 101.

  9. Nothing

    Touché. Men problemet är ändå att om man låter en aktör dumpa priserna kommer det det att skapa en förändring som gör att många återförsäljare inte anser att det går ihop längre. De får ta bort spelförsäljningen. Vad händer med konkurrenssituationen då?

  10. RELIC

    ??? Exakt var ligger problemet??? Är dte bara jag som anser att 399 Spänn inte är billigt??? Snarare ett pris alla spel borde ligga på... Var inne hos Game idag, de dkulle ha 699:- för samma spel, enligt mig ett riktigt överpris... Ska spel kosta såna pengar så inte kommer det sälja några mängder...

  11. göran backslick

    jag vill bara hålla me, att de säljer med förlust de köper det också säkert för 500 kr spelet o säljer det för 400 till o med .
    bara för att locka med kunder , för att kunden är allt.
    det ena leder till andra med köp i ett varuhus,
    näst gång vill du säkert komma in i butiken o se vad de har att erbjuda, pang du e fast o stamkund i den butiken ,
    de säljer billigt men de köper kunder,

    det är allt handlar om.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: