Gå till innehåll

Angående Manhunt 2

manhunt2.jpg

Det är inte mycket jag kan säga utöver vad mina kollegor har sagt om den här stora spelnyheten. Att Storbritannien väljer att stoppa ett spel är fel, oerhört fel. Redan när man snackar censur är vi inne på ett misslyckande, och att då totalförbjuda ett spel är så extremt att man baxnar.

Jag låter som sagt mina kollegor tala denna gång: Susanne Möller och Peter Ottsjö skriver läsvärt om Manhunt 2.

19 reaktioner på ”Angående Manhunt 2

  1. manga

    Frågan jag alltid ställer mig är vart man ska dra gränsen?
    Våld i spel är något som man inte kommer undan, men måste man göra ett spel där allting bygger på att man ska avliva folk på de mest grymma, elaka, sadistiska sätten som finns?

    Jag har avlivat jag vet inte hur många monster och har inget problem med det, GoW lever på sin råhet och visst i det fallet är det ok, men åter igen kommer den där tanken om vart man ska dra gränsen för våld i spel upp.

    Tyvärr har jag inte något bra svar. Men att bli "belönad" med en ännu grymmare avrättning för att man håller inne knappen tillräckligt länge känns så fel på något sätt.
    Fel typ av belöning.

  2. Naseer Alkhouri

    Det är därför det här spelet förtjänar sitt 18-års åldersgräns, eller Adults Only som det visst heter i USA.

    Susanne Möller säger det bäst. Det här är ett spel som ställer dig inför ett döda eller dö scenario, det ska vara obehagligt. Och använder du dig av en extrem avrättningsmetod så är det ditt val, ditt fel.

    Sen håller jag med dig i att det verkar vara något av ett mode i spelbranschen att se hur långt man kan gå i våldsskildrandet - man kan tycka att det är en väldigt konstig utvecklinsmetod att ta till. Spelmediet mognar ju knappast bara för att det kan simulera bättre mord.

  3. Kristoffer

    Hej manga. Varför ska man dra en gräns? Det är klart att det är fel på hur många plan som helst att belöna någon med en "tuffare" avrättning, men ska inte en vuxen människa få avgöra hur mycket fiktivt våld han ska konsumera utan att staten ska gå in och bestämma åt honom?

    Folk måste ha rätten att vara dumma i huvudet, det kan vi aldrig lagstifta mot, då lägger vi oss på Kinas nivå.

  4. Tjoppe

    Manhunt 2 är inte släppt än.

    Men ändå kan man köpa på webhallen?

    Bra journalistik.

  5. manga

    @Kristoffer: Dra en gräns innan det går överstyr. Även med Adult Only så finns det saker som jag verkligen inte vill se i spel. Som inte passar i spel överhuvudtaget och mera.

    Visst, valet att spela eller låta bli finns alltid, men ändå. Varför måste spelföretagen dra våld och annat till sin absoluta maxpunkt?
    Spel påverkar, hur vet vi inte.

    Sedan som jag skrev: skillnad på att vara passiv och se och att ha valet själv.
    Därav också att jag vill ha en gräns någonstans, frågan är vart man ska dra den gränsen.

    http://kurogane.animeblogger.net/image/manga/kojika/ippaidashite.jpg
    varning - känsliga tittare varnas.
    Skulle du tycka att detta är ok i ett spel? Med animationer och allting och "realistisk grafik"?
    Jag tycker inte att det skulle passa i spelform.
    Därav att man drar en gräns.

    Nu handlar bilden inte om våld, men jag hoppas att du förstår vart jag vill komma. Vissa saker passar bara inte att ha som spel. Det måste finnas en gräns för annars kommer vi får se en hel del i TV-spel som man aldrig borde behöva få se i spel.

  6. Mattias Lönnqvist

    Manga: problemet med att "dra en gräns" är att någon (eller några) ska dra denna gräns. Det blir då godtyckligt, och upp till gränsdragarnas moral.

    Någon ogillar nazist-symboler: bort med alla spel som utspelar sig under WW2.
    Någon ogillar överdrivet våld: Bort med alla spel som har gore i någon form (vilket inkluderar de flesta FPS och de flesta skräckspel)
    Någon ogillar sex: Bort med alla Hentai-spel (och en del andra spel också)
    Någon ogillar ....

    Därför bör det bara finnas en gräns: allt som är lagligt bör tillåtas för vuxna. Det är en för snäv begränsning redan där, vilket väl polisanmälningen mot Postal 2 visade.

    Om de flesta ogillar någonting -- exempelvis överdrivet våld -- så lär det inte göras sådana spel eftersom de inte säljer. Själv gillar jag våldsamma spel och hela poängen med spelet Punisher var -- för mig -- att hitta olika våldsamma sätt att ta livet av folk.

  7. manga

    Mattias: Ja, det är en del av problemen med att dra en gräns, vart ska den vara?
    Det är själva kärnan i problemet. Pågrund av det du själv säger.

    För min egna del så i 9/10 skulle det verkligen funka med att gränsen går vid att man sätter 18-24års gräns på spelen.
    I alla fall med tanke på de spel jag spelat.
    Sedan finns det andra spel som jag kommit över som jag verkligen skulle vilja förbjuda... då räcker gränsen inte till längre.

    Jag ogillar onödigt våld eller spel som säljer pågrund av våld. Manhunt skulle jag aldrig ens titta åt, men sedan finns det en massa folk som är yngre än mig som ser fram emot att få sitta och kötta i spelet...
    vilket jag tycker är fel, därav att man drar en gräns så att man måste vara en viss ålder för att få köpa spelet.

    Att sätta en gräns är ett dåligt ordval då man egentligen måste spendera en massa tid med att berätta exakt vad man menar.

    Åldersgräns för spel med massor av våld - skitbra
    En gräns för hur våldsamma spel får vara? Mindre bra men ändå något som skulle funka. Även fast det skulle få motsatt effekt.

    Eller som de antal erospel som finns ute, vad jag sett/hört så finns det inga spel där "äkta" barn medverkar, "äkta" i den meningen att de inte är lolitas utan verkligen är barn, inte bara ser ut som barn.
    Det verkar vara en gräns.

    Och så vidare och vidare.

    Jag personligen har ingenting emot vare sig våld eller sex, bara det sköts på ett bra sätt. Går man över den "gränsen" så blir spelet totallt värdelöst. Tyvärr säljer det så skaparna fortsätter.

    Sedan får man utveckla vad ett "bra sätt" är för något och så vidare och vidare.

    Löjligt att spel förbjuds? Inte i min mening. Vill väll egentligen kolla från fall till fall, ha en öppen spalt eller vad man ska säga där folk som är spelare får spela spelet, säga vad de tycker och sedan rösta om hurvida det ska få släppas eller ej.
    En genrel regel funkar inte.

  8. Tobbe

    Manga: "Går man över den “gränsen” så blir spelet totalt värdelöst. Tyvärr säljer det så skaparna fortsätter."

    Totalt värdelöst - säger vem? Förmodligen inte alla de som köper. Att det säljer, som du säger att det gör, innebär ju att det det finns folk i andra änden som vill betala för det.

  9. manga

    @Tobbe: Ja, vem säger det? Givetvis jag själv. GTA serien har aldrig tilltalat mig, men herrejävlar vad det säljer :(

    Folk vill betala för allting, ju grymmare och elakare desto bättre. Vilket för mig känns fel.

    Fast just nu känns det som att jag borde spela Manhunt 2 och skapa mig en egen uppfattning innan jag fortsätter...

  10. Naseer

    Chansen finns dock att Manhunt 2 aldrig kommer att släppas i nuvarande form i och med att spelet blivit stämplat med Adults Only.

    Sony och Nintendo har en policy att inte ta in AO-spel. Rockstar måste få ner ratingen till Mature för att få kunna släppa spelet.

  11. Granström

    Möllers poäng är väl just den att Manhunt 2 inte förbjuds på grund av de extrema våldsskildringarna i första hand utan att det är själva mediet och inställningen till datorspelet som sådant vilket har gjort att det förbjudits? Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om en myndighet fick för sig att förbjuda en bok på grund av dess våldsamma innehåll så skulle denna myndighet inom ett dygns tid få gå ut med en offentlig avbön för detta? Jag vill här passa på att hävda Möllers poäng i ett eget litet inlägg.

    Poängen är med andra ord inte alls "vart man drar gränsen", "vem som ska dra den". Möllers fundering är istället: varför är gränsen annorlunda för detta medium än för de traditionella? Förmodligen för att de är just traditionella och redan har tagit just den här striden på den tid då de var lika nya som datorn är idag. Läs om videovåldsdebatten, varför inte Fredrik Strages underhållande barndomsskildring.

    Samhället har redan sagt ja till extravaganta våld- och sexskildringar. Den censur som utövas mot detta spelet är bara ett utsiktslöst och tillika poänglöst försök för de moraluppfattningar som förlorade striden runt boken, teatern och tv:n att ta tillbaka förlorad mark.

    Tillåt mig illustrera med vad som skedde efter händelsen med studenten som sköt en mängd av sina medstuderande i USA nyligen. Dr. Phil gick utan några som helst fakta ut med att det var de våldsamma datorspelens fel. De kom senare fram att studenten skrivit ett antal pjäser med extremt våldsamt innehåll. Men helt ärligt: kan någon av er föreställa sig att Dr. Phil någonsin skulle gått ut och sagt "det är de våldsamma teaterpjäsernas fel, vi måste förbjuda Shakespeare". Nej, det råder ingen tvekan om att moralpolisen har riktat in sig mot ett nytt och betydelsefullt medium för att få genomslag för sina reaktionära idéer.

    Om dessa attityder mot våldskildringar i ”tv-spel” får genomslag och censuren införs på bred front mot sådana kommer det inte ta lång tid innan nästa fas börjar. Nu kommer det helt plötslig visa sig att våldskildringar i andra medium är precis lika farliga, om inte ännu farligare för ”våra barn”. Detta är en strid mellan idéer, vare sig den sker på tv, video, teater eller spel.

    Jag tänkte även hinna med att så att säga två mina händer inför mitt eget resonemang; formen har självklart betydelse för förmedlingen av innehållet, det våldsamma innehållet i det här fallet. Men jag tror det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att någonsin påvisa att just spel som medium skulle ha en större skadlig inverkan på de vuxna människor som väljer att konsumera dem. Och även om detta skulle påvisas så betyder det ju bara att en person som läser riktigt många våldsamma böcker skulle uppnå samma effekt, eller?

    Kulturen skildrar hela spektrumet av den mänskliga tillvaron och dess fenomen, när den är riktigt, riktigt bra skildrar den till och med saker precis bortom den mänskliga tillvaron. Kulturen gestaltar, men den får aldrig reduceras i betydelse till en indoktrineringsmaskin. Är det inte så att just i mötet med en kulturyttring likt Manhunt 2 tvingas du att välja hur du ska förhålla dig till dess innehåll?

    Du kan välja att inte spela spelet alls, så som redan föreslagits. Du kan välja att betona själva överlevnadsdriften i den mänskliga tillvaron genom att ta dig igenom spelet med så lite våld som det bara går. Du kan välja att ta dina motståndare av daga på de mest brutala sätt och få en lätt erektion av att strypa någon med sin egen synnerv, hängandes från det nyss utslitna ögat. Vad vet jag vad för fantasifulla våldsorgier som nu kan tänkas finnas i detta spel. Till sist kan du även välja att ta upp ett vapen på riktigt och döda andra människor i din närhet, men då är det ditt fel, inte kulturens.

    De som vill skydda oss mot våldsyttringar i kulturen är farliga människor, de har nämligen anlänt till åsikten att vi bör skyddas genom att förutsätta att alla människor som inte tänker som de gör inte är kompetenta/bildade/moraliska som likt dem själva: sämre människor helt enkelt. Och sämre människor dem kan man behandla som man behagar.

  12. manga

    Jag kan hålla med om allt du skriver Granström, utom just liknelsen mellan böcker och spel.

    Då jag kanske något egensinnigt vill se det som olika medier, i TV-spel är det jag som spelare som har kontroll över vad som sker, jag kan välja hur, med vad och flera andra variabler som jag inte ens kommer i närheten av att ha i en bok.

    Ett spel utför man handlingar, i film, teater, böcker så är man passiv. Vilket jag vill se som en skillnad mediorna emellan. Att vara passiv kan vara en skräckupplevelse, men i min mening kommer man närmare att själv utföra det som syns på skärmen då man sitter med ett spel.

    Sedan är det ju även ett måste att man betänker vad det är för spel man spelar också. Ju närmare realism man kommer desto farligare är det skulle jag vilja säga.
    Att som Mario hoppa på svampar eller Goombas känns inte i närheten av att influera mig på samma sätt som att skjuta tanter som går över gatan i ett virtuellt New York eller vart nu GTA spelen utspelar sig.

    Skulle jag få se Mario som en realistisk person som hoppar och stampar på vad som ser ut att vara människor skulle jag må illa, nu är det inte i närheten av realism och därför berörs jag mindre.

  13. Masaar

    Att sådana spel finns är väl just för att det "okända", det "olovliga" inte får göras i verkliga livet. Och människor är väl av den naturen att de testa, undersöka, som tur är så har väl människor (de flesta i alla fall) vett att inte utföra sådana dåd på riktigt. Det som inte finns till hands för människan är just det som lockar. Hellre trycka på knappen i ett spel än att trycka på knappen i verkligheten säger jag då.
    Och allt det där snacket med hur våld föds upp och förstärks av spel, i min mening stört löjligt. Det är väl snarare som jag tidigare skrev, att folk är vettiga och inte gör det på riktigt och gör det i spel istället.

    MEN..

    Vissa spelar för "underhållningens" skull, för att få tiden att gå, för att göra något som inte har med vardagen att göra.. utan att för en enda sekund tänka på vad den här personen anser om spelet, eller vad den andra personen anser heller...

    Jag är nog av den typen... då jag spelar i alla fall.. för inte lirar jag t.ex. Mortal Kombat för att ställa upp i något sådant, eller att lira Need for Speed för att börja köra olaglig street racing...

  14. Mystemo

    Det är bara löjligt att förbjuda och sätta gränser för vad media får inehålla, så länge våldet är fiktivt skadar det ingen. Spelskaparna får väll göra spelen hur de vill, det är deras skapelse och om någon inte gillar det har de all rätt att tycka som de vill och det finns ingen som tvingar dem att köpa det, och om någon låter ett barn spela ett vuxenspel så är det helt och hållet den personens fel och har varken något med spelskaparna eller spelet att göra.

  15. Trogen spelare

    Jag blir så less på sånt här, hur mycket ska egentligen myndigheter få förbjuda?? Det är ett spel, du knappar lite på musen/kontrollen och spelar helt enkelt ett spel. Ett spel!! Det är ju inte direkt som om jag skulle spela Manhunt 2 och sen få för mig bara för att jag tyckte det var så kul att gå ut och döda människor... Jag förstår inte vad problemet är?? Visst spelet är ganska brutalt, men det är ju direkt första gången man sett något brutalt i sitt liv. Någon här som har sett Saw trilogin tex? Varför är inte den förbjuden? Jag tycker inte heller att jag har hört om någon som tagit åt sig av filmen och börjat döda. Detta är patetiskt gjort av myndigheter och speciellt Nintendo och Sony som ställer sig bakom dessa beslut. Släpp lös Manhunt 2!

  16. Abdul

    Jag Har ManHunt 1an Tycker Om SkräkSpel Adda Min Msn Så Kan Vi Prata Mer Om Det Läääängtar Efter ManHunt 2

  17. krark

    Det är väll inte så mycket själva våldet som fick spelet censurerat, utan tonen och inställningen till våld i spelet. Att man verkligen är riktigt sadistis, hatisk och att våldet inte har någon som helst grund i storyn, som i manhunt 1 där man faktist spelade in en snuff-film, mot 2an där man bara är allmänt galen.

  18. Johannes

    men asså kan ni sluta klaga det är ett grymt fett spel. man kan ju tänka så här istället. istället för att utöva våld i verkliga livet kan man utöva det inne i spelens värld istället... så tänker jag på saken.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: