Gå till innehåll

Sinnesbilden av hälsa

Nätbutiken Hälsobutiken (jag vägrar länka) annonserar hos Aftonbladet. De gör det genom en före- och en efterbild.

Hälsoklubben, reklam

Vi ser en attraktiv tjej med normal kroppsbyggnad på före-bilden. Och en närmast anorektisk variant i efter-bilden. Bra reklam?

Själv är jag högst irriterad. Undrar om en anmälan till MER er mödan värd?

Uppdatering 1: Anmälan är skickad. Håller er uppdaterade i fallet.
Uppdatering 2: Även Stationsvakt och Klocklös i tiden har reagerat.

17 reaktioner på ”Sinnesbilden av hälsa

  1. Joshua_Tree

    Definitivt värt en anmälan. Även om före- och efterbilderna är rätt osmakliga så är det inte dem jag stör mig på främst. Däremot reagerar jag på påståendet att någon ska ha tappat 9 kg på 28 dagar. Det är allt annat än hälsosamt. Liksom 1-3 kg i veckan är det. Såvitt jag vet är ca 1 kg i veckan ungefär max utan att det är en ohälsosam viktnedgång och utan att till stor del bestå i förlust av muskelmassa och vätska. Solklart fall av falsk marknadsföring, i mina ögon.

  2. Pingback: Så här ska man vara « The Power Glove

  3. John E Thelin

    Det kan vara av intresse att kolla upp Nulean.com, som verkar vara tillverkarna bakom den här produkten. Sidan är full av samma dravel som Scientologerna häver ur sig vad det gäller gifter i kroppens fett (som att en ölmage faktiskt beror på en inflammerad tarm - se även http://en.wikipedia.org/wiki/Purification_Rundown ). Mannen bakom NuLean/One Week är Rick Argall, scientolog. Detsamma gäller Sky Burness, kvinnan i annonsen och Jim Cormier som syns på både Nuleansida och Hälsoklubbens sida för produkten. Alltså är denna kur baserad på scientologins av forskare överbevisade teorier och borde därför inte få säljas. Nysta gärna vidare och se vad du kan få för kommentar från HK och AB. Lycka till.

  4. Bengt

    Johan, du är uppenbarligen mycket ung eller pedofilistiskt lagd med ett gott öga till smågossar!

    Efterbilden är ingen kvinna. Det är en outvecklad jäntunge eller mycket sjuk ung kvinna.

    Förebilden däremot är vad vi män bara drömmer om.

    Vi förstår alla att det här är en photoshop bluff. Sådana används inte för att komma verkligheten nära. Det är precis tvärtom.

  5. Lars

    Hej!
    Bra att du tog upp denna kampanj som jag förargat mig på så till den grad att jag skickat mejl om den både till alla säljarna på aftonbladet samt nättidningens chefred, deras viktklubb samt firman som säljer eländet.
    Så här skrev jag:
    "Hej!
    Jag såg er reklam på aftonbladet.se . Jag tycker den är helt grotesk och rider på en snedvriden bild av hur en normal kvinnokropp ska se ut. Den kvinna som enligt reklamen ska föreställa överviktig är i mina ögon helt normal och ser vacker ut medan den smalare versionen av henne ser abnorm och anorektisk ut. Ni medverkar med denna reklam till att snedvrida synen på vad som är normalt och påverkar unga tjejer till att självsvälta sig. Ni borde genast ta bort annonsen och sluta ta in liknande. Ni borde också ta er en tankeställare över vad ni skriver om viktnedgång. Visst är det bra att inte vara överviktig, men det är förmodligen betydligt skadligare med självsvält (och i förlängningen självförakt) än med några kilos övervikt. Även om ni är ett affärsdrivande företag så måste ni ta ansvar för vad ni förmedlar, speciellt till unga tjejer som är en mycket utsatt grupp i detta sammanhang. Detta gäller självklart även Aftonbladet som också här måste ta sitt ansvar. Man borde jobba för att stärka tjejernas självbild istället för att antyda att de är tjocka när de i verkligheten är normala."

    Detta var fem veckor sedan. Jag har inte hört ett ljud från någon av dessa. Pinsamt. Sedan slår de gärna upp fall av anorexi stort, men de vägrar ta ansvar för vad de gör själva.

  6. Naseer

    Jag har nu fått svar på min anmälan och en förklaring från Hälsoklubben på grund av detta.

    Besked tas först i september förvisso, men jag hoppas på en fällning. Ett inlägg kommer.

  7. Pingback: Hälsoklubbens damage control | Se till vänster, där går en arab

  8. Bengt

    Lars, och ni andra...
    Jag har också stört mig så till den milda grad att jag för första gången mailat till Aftonbladets ansvarige utgivare och (O)hälsoklubben med i princip samma synpunkter som Lars i ett inlägg ovan.

    Nu ser jag samma dj**la annons fortfarande och det är den 14 aug. Ytterst obehagligt. Jag tycker att vi i vuxenvärlden har ett ansvar att förinta sådana här sjukligheter som försöker ta sig in i samhället. Anorexi, alkoholism, rökning och andra rent ohälsosamma missbruk ska man väl inte tillåtas annonsera för?

  9. Pingback: Hälsoklubben friades | Se till vänster, där går en arab

  10. Jessie

    Det är sådana reklamer som får unga tjejer och även lite äldre, att tro att de måste banta och då får en helt fel kroppsbild av sig själva, tyvärr, för sådant funkar inte. Visst du kan i samband med kost och träning ta kosttillskott. Men de hjälper inte bara att knapra på ett piller för att bli av med oönskat fett. Du får inte drömkroppen genom att ta ett piller och sedan sitta framför TV:n och käka pizza och annat onyttigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.