Gå till innehåll

Playstationgenerationens död

Året var 1995. Sony hade nyss släppt sin första spelkonsol, Playstation. Konkurrenten hette Nintendo och en ny konsol var i pipelinen. Sony var tvungna att hitta en ny approach för att bryta sig in i spelmarknaden. Man satsade på stil, design och kaxighet.

Instrumentellt i detta var ett av Playstations releasespel, ett futuristiskt racingspel med en annorlunda design, inget som gamers hade skådat tidigare. Spel hade alltid varit pastell, midi och noll helhetskänsla. Här kom Wipeout med minimalism, stilrena linjer, electronica och en sammansatt vision.

För att få till detta hade Sony gett uppdraget att skapa världens häftigaste spel till erkända The Designers Republic. Designbyråns arbete lade grunden till det som skulle kallas Playstationgenerationen - gamers som vägrade se spel som ett guilty pleasure - som med resursstryka och attityd kom att förändra spelbranschen för alltid.

På fredagen gick The Designers Republic i graven. Resumé har en story om den anrika designstudions undergång. Bland finanskrisens offer hittar man numera Playstationgenerationens upphovsmän. Och där Sony en gång i tiden hade hela spelbranschen i sin hand måste företaget nu för tiden påpeka om och om igen att Playstation 3 inte är konsolen för alla. Siktet är inställt på en mer exklusiv image, mest för att man har en dyr konsol som man inte har råd att prissänka.

Med The Designers Republics undergång, och Playstation 3:s ställning i branschen, har ännu ett steg mot Playstationgenerationens död tagits. Med tanke på den nya 360-generationen är jag inte helt säker på om vi är på väg mot en bättre världsordning.

13 reaktioner på ”Playstationgenerationens död

  1. HB

    Jadu, har turen kommit till Sony nu? Alla snackade om hur Nintendo skulle dö efter N64an och det dåliga beslutet med Gamecube.

    Om Sony tänker till litet då de släpper nästa konsol så kan de locka till sig utvecklare och köpare igen. De bör fokusera på att göra en konsol för alla med kanske något mer uppvisningsmöjligheter än bara att spela på. Kort sagt, de måste göra en konsol och inte en multimediamaskin som har hand om det absolut senaste så det kostar multum att utveckla och för att det ska gå runt måste de sätta en sådan hög prislapp på den så att hela internet blir förbannade.

    För min egen del ångrar jag inte mitt köp av en PS3 ett dugg. Fortfarande den kontroll som jag helst spelar RPGn och liknande med.

    Valkyria Chronicles, Disgaea 3, FFXIII Versus, bakåtkompabilitet(köpte en gammal), Tears to Tiara(om det någonsin kommer) etc etc gör att det finns anledningar att äga en PS3a.

  2. Naseer

    Ah, nej, jag menar inte att Sony eller PS3:an är döda.

    Utan att playstationgenerationen är (kan vara) det. Den tid då alla spelade på Sonys konsoler och alla spel släpptes till de samma. Den tiden är nu över.

  3. Pingback: Follow Like Wolves | Dagens Spotifylista

  4. Pingback: Dagens spotifylista: Follow Like Wolves | dagensskiva.com

  5. Samson

    Psygnosis skapade och designade spelet. Designers Republic gjorde enbart menyer och logotyper, thats it.

    I tvåan (2097) däremot fick Designers Republic en större roll i designen i själva spelet (ävenom grunderna redan var lagda av Psygnosis.

    Så det är egentligen Psygnosis vi har Playstation-imagen att tacka för, inte DR.

  6. Samson

    Och förresten, spelets huvudansvarige Nick Burcombe (osäker på stavningen) som lämnade Psygnosis nånstans efter wipeout 2097 men innan wip3out. han startade därefter en ny studio som hette något i stil med Curly Monsters, men de fick aldrig något succespel.

    Psygnosis köptes senare av Sony och kallas nu SCE Studio Liverpool.

  7. Naseer

    Jag vet inte om jag håller med att om att det var Psygnosis som hade en stor del i designen av spelet. De skrev koden, absolut.

    Men faktum är att utan Designers Republic så hade vi inte haft det spel vi haft, definitivt inte den musikval som kom att markera serien.

  8. Samson

    DR hade INGET med musikvalet att göra, det var enbart psygnosis.

    Alltså, det här med DR:s roll i wipeout hypades eftersom det var nytt att man anlitade ett designhus med faktum är som sagt att DR kom in semnt i produktionen och designade endast logotyper och spelets meny. Allt annat, musikval, banor, skepp, färger etc stod psygnosis för.

    I tvåan fick DR en större roll eftersom man nu hade dem medgenom hela processen och därmed fick de vara med och skapa i själva spelet också.

  9. Naseer

    Har gått och läst på. Du har givetvis rätt.

    Ska försöka att inte vara lika envis nästa gång :)

  10. Samson

    @Naseer: nemas problemas, broder. Dyrkade spelen när de kom och är sjukt innördad på det hela. =)

    Apropå ingenting. Naseer låter som ett persiskt namn? är du arab eller perser?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: