Gå till innehåll

Youtubes nya reklamformat, ett steg för mycket

youtubereklam

Synen ovan mötte alltså mig när jag skulle kolla på ett klipp på Youtube. Kolla på en 30 sekunder lång reklamsnutt innan du faktiskt får se det du är ute efter, eller stå ut med två (kortare) reklamavbrott mitt i ditt tittande. Plötsligt känns det väldigt mycket TV4.

Vissa har inställningen att reklam är ett nödvändigt ont. Att vi skulle ha mycket mindre att titta på ifall inte reklam finansierade de diverse kommersiella kanalerna. Jag tillhör gruppen som inte håller med, som anser att reklam - särskilt sådan som avbryter mitt tittande - är bara av ondo. Jag tittar mycket mindre på tv just på grund av de allt tätare reklamavbrotten och där har nätet blivit min räddning. Lösningarna på nätet är finurliga, du kan tvingas kolla på reklam INNAN du får börja titta på det du önskar, ibland dyker det upp nån länk i nedre delen av din videospelare, och ibland visas ett reklamklipp efter att du tittat färdigt på det du skulle. Det står jag ut med. Nya reklamformatet på youtube dock, not so much.

Det ska sägas att jag hittills bara sett det här en gång än så länge (och då skippat videon som tvingat mig till detta) - så det är säkert nån form av A/B-testning som pågår och det här reklamformatet har inte genomförts fullt ut. Det är ingen hemlighet att jag önskar youtube fiaskosiffror för det nya formatet. Så här ska man INTE göra reklam. Det gör mig bara sur på videoproducenten, på företagen som gått med på detta och på youtube som anstår att lägga sig så lågt.

Jag vet att youtube är inne på att börja tjäna pengar på vårt tittande. De har nämnts abonnemang och premiumkonton. Det är något som jag skulle kunna gå med på om priset vore rätt. Men det här skitnödiga reklamformatet? Nej, lägg ner.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.